Rajapack optimaliseert zijn logistiek met Reflex WMS

Refelx WMS, Rajapack, Hardis, Logaps, WMSdag 2018

 

Selectiecriteria voor een nieuw WMS bij Rajapack Benelux

 

 

Het logistieke hart van Rajapack Benelux bevindt zich in Tongeren waar dagelijks meer dan 2000 orders vertrekken naar 7 Europese landen. Met een opslagcapaciteit van 50.000m2 en 7.500 artikelen op voorraad levert het bedrijf artikelen die vandaag zijn besteld de volgende dag bij de klant af. Door de snelle groei van Rajapack moest er flink in de logistieke organisatie geïnvesteerd worden om een efficiënte logistiek te kunnen blijven garanderen. Een flexibel wms wat in staat is mee te groeien met de organisatie bleek hiervoor de juiste oplossing. Martin Moermans – logistiek manager bij Rajapack Benelux- deelt met ons de selectiecriteria voor een nieuw wms bij de marktleider in verpakkingsmateriaal.

 

VIDEO RAJAPACK BENELUX:

 

Groeiende organisatie vraagt om tijdsbestending wms

Binnen Rajapack Benelux had het Entreprise Resource Planning-systeem de grenzen van haar kunnen bereikt en kwam vanuit het moederbedrijf de vraag een uniform en schaalbare software te selecteren. Martin Moermans: ‘Dit betekende voor ons de vrijgeleide voor een nieuw wms. Tezamen met een extern consultancybedrijf hebben we de eisen voor het nieuwe wms in kaart gebracht. Het nieuwe wms diende in staat te zijn voorraden op internationaal niveau en per filiaal te kunnen beheren, onafhankelijk van de grote van het filiaal. Daarnaast was het van belang dat de zeer korte doorlooptijden tussen orders en leveringen gemanaged konden worden. Het nieuwe wms moest ons handvaten aanreiken dit mogelijk te maken.” De keuze werd gemaakt voor Reflex WMS van Hardis Group.

 

Breed productassortiment

Bovendien diende het wms een breed scala aan producten te kunnen beheren. Martin Moermans vertelt: “Binnen Rajapack beschikken we over een breed productassortiment variërend van enveloppen tot pallets met omsnoeringsmateriaal. Ook zijn de maten en gewichten van vele producten erg uitlopend. Daarnaast wordt het assortiment nog volop uitgebreid: afgelopen jaar hadden we 7.500 artikelen op voorraad voor onze klanten. Dit jaar zijn dit er ruim 8.500 en we verwachten binnenkort verder op te schalen richting 10.000 artikelen op voorraad.”

 

Flexibiliteit

Een zeer gedegen en flexibel wms was voor ons essentieel om de groei van het bedrijf te kunnen ondersteunen” aldus Moermans. “Reflex WMS gaf ons hiervoor verschillende mogelijkheden. Door de rijke standaard en zogenoemde ‘exit-points’ kan de software aangepast worden aan onze eigen processen. De architectuur is zo ingericht dat het mee kan groeien met onze organisatie. Voor ons is dit een grote meerwaarde kijkend naar de toekomst.”

 

Efficiënte orderpicking met Reflex voice

Om onze klantbelofte te kunnen vervullen is het ontzettend belangrijk onze logistiek zo efficiënt mogelijk te organiseren. Orderpicking maakt hier een belangrijk onderdeel van uit. Moermans: “We kunnen met Reflex WMS verschillende vormen van picking toepassen: voicepicking, picking op basis van zone, transporteur, land en het juiste dc. Met name Reflex voice is voor ons van grote toegevoegde waarde. Verder weet Reflex leegrijden te vermijden en afstanden te optimaliseren door opdrachten om pallets weg te zetten en te gaan halen zoveel met elkaar te combineren.”

 

State of the art wms

Martin Moermans concludeert: “Naast de bovengenoemde criteria konden we bij Reflex WMS rekenen op een minimum aan maatwerk, begeleiding vanuit Hardis tijdens de analyse-fase en ondersteuning tijdens de go-live. Bovendien hebben site visits en de klantreferenties van Reflex ons ervan overtuigd om voor dit state of the art wms te kiezen.  Reflex WMS heeft ervoor gezorgd dat we de juiste balans hebben gevonden tussen enerzijds efficiëntie in het warehouse en anderzijds de dagelijkse distributie van bestellingen naar 7 landen binnen 24 uur.”

 

 

Over Rajapack

Rajapack is dé verpakkingsspecialist in Europa. Rajapack Benelux maakt onderdeel uit van de Europese Raja groep die momenteel in 17 landen actief is. De groep beschikt over 11 distributiecentra verdeeld over diverse Europese landen. Vanuit deze distributiecentra – tezamen goed voor 210.000m2 opslagcapaciteit – worden meer dan 700.000 klanten binnen heel Europa bedient.